onsdag 13. mai 2015

Nødhjelp for inngangspartiet

Hvis du har områder som er for skyggefulle til at rosene vil trives, kan du dyrke skyggetålende valmuesøster der. Sett den gjerne sammen med hvit løytnantshjerte. De kler hverandre, og vil begge ha litt sure og skyggefulle forhold.
Her er de plassert i inngangspartiet. Hoveddøren vender ofte mot nord. Det er en plassering som disse to staudene takler fint. De blomstrer samtidig i juni. Er det ikke altfor fuktig i skyggen din, kan du plassere noen matchende sentblomstrende tulipaner i dette selskapet.

11 kommentarer:

  1. Godt tips om valmuesøster på skyggefulle steder! Jeg har mine mot nord ved siden av drivhuset, og de trives veldig godt der fordi det vender mot nord. Jeg har mine sammen med hvite valmuesøstere, men hvit løyntnantshjerte vil også passe godt til de blå klare fargene. Liker de veldig godt!

    SvarSlett
  2. Veldig søte, er de vanskelige å få til bortsett fra at de liker skygge? Hos meg blåser det alltid veldig mye på nordsiden av huset. Jeg har bare gul valmuesøster, og den er ikke fullt så søt.
    Hilsen Ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Personlig synes jeg ikke de er så vanskelige å få til. De likte ikke å bli delt, et år jeg ga bort deler av roten til ei venninne og min søster. Det tålte den ikke, kanskje var ikke planten etablert nok til å bli delt. Sikkert lurt å la den stå mer i fred. Da krever den omtrent ingenting annet, etter min erfaring!

      Slett
  3. Den er rigtig smuk, jeg har dog hørt at den skulle være lidt vanskelig men måske jeg skulle prøve om den vil trives hos mig, jeg har et perfekt sted til den.

    SvarSlett
  4. Så flotte kombinasjoner Ingvill!
    Min valmuesøster står nok veldig solrikt,men den liker seg der...så jeg våger ikke flytte de:)
    Ønsker deg fine dager:)

    SvarSlett
  5. Den er sååå søt=) Jeg har den to steder i hagen, og den er like vakker hver gang den blomster=) Fin kveld til dere=) Vibeke

    SvarSlett
  6. Hei! Takk! Nå ser jeg for meg hvor de skal stå. Har prøvd dem et par ganger uten at de har blitt langvarig i hagen. I år har jeg kjøpt to planter som jeg håper skal trives. De er så vakre. Og så har jeg en hvit løytnantshjerte som står i krukke. Den skal plantes sammen med valmuesøster.
    Det er veldig morsomt å få inspirasjon. Takker en gang til.
    God maikveld! Anne

    SvarSlett
  7. Jeg har hatt både blå valmuesøster og hvit løytnantshjerte på nordvestsiden av huset, men ingen av dem overlevde. Kanskje jeg prøver igjen, for de er vakre begge to! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
  8. Hei Ingvill! Det må da være den vakreste form for nødhjelp som finnes:) Jeg har tenkt på å skaffe meg den så lenge, men har liksom ikke kommet til det. Nå er det bare å få blåblå nødhjelp på plass i mitt litt skrinne skyggebed. Takk skal du ha! Håper alt er godt med deg og dine.
    Varme hilsener fra Jannicke

    SvarSlett
  9. What you're saying is completely true. I know that everybody must say the same thing, but I just think that you put it in a way that everyone can understand. I'm sure you'll reach so many people with what you've got to say.

    SvarSlett
  10. De er så fantastiske!! For en alldeles strålende farge.

    SvarSlett

Takk for din kommentar!