lørdag 10. juni 2017

Detektivarbeid

Det er både vondt og godt å lese blader og bøker med blomsterbilder å dåne av. Det kan kreve timer av intens google-søking og hagesenterjakt å hamstre dem inn. Og når de så ved et lykketreff endelig er anskaffet, så gjelder det å få dem til å like seg og takle klimaet!
Spesielt har jeg lett etter en vakker og rufsete storkenebb som jeg så på forsiden av et blad engang. Navnet var ikke nevnt i bladet. Men da jeg senere leste en kjøkkenhagebok, oppdaget jeg at bildene lignet bildene fra bladet. Hjertet begynte å hamre! Og i kjøkkenhagebokens register lengst bak var ganske riktig navnet på planten nevnt. Og det var helt tydelig at bildet i bladet var fra samme hage. Man må altså drive rene detektivarbeidet noen ganger. Og sorten viste seg å være like fantastisk i virkeligheten. Det er storkenebb-favoritten Geranium Sanguineum ´Rose Clair´.
I år har jeg faktisk greid å skaffe til veie fire ulike stauder som jeg har lett etter i flere år. Et par av dem har jeg aldri greid å få tak i før, et par av dem har jeg bestilt tidligere, men de er ikke blitt til noe enten fordi de har vært veike fra jeg mottok dem i posten, eller fordi regnvær eller snegler har tatt tabben på dem. Men ikke denne gangen. 
De små plantene har fått stå under en liten glasskuppel i begynnelsen, spesielt for at ikke sneglene skal få tak i dem. Dette trikset gir jeg velvillig ut som et råd. 
Rådet om riktig plante på riktig plass er også viktig her på mine breddegrader. På grunn av at vi ikke er ukjent med regnvær, har jeg denne gang passet på at staudene får stå et sted der de får sol store deler av dagen. Svidd blir de ikke. Og foreløpig ser det ut til å ha funket. Hverken regn eller snegler har fått has på dem. 
Til sist et tilbakeblikk på vårløkene, som er ved å synge på siste verset. Her er et bilde fra tidligere, av en av narsiss jeg kan anbefale. Det er den blekgule, nesten hvite miniatyren ´Sailboat´. Også den kan være litt sjelden å se i butikkene, men finner du den er den slett ikke dum.

10 kommentarer:

  1. Hei Ingvill

    Ja, det er også sådan jeg gør når jeg søger nyt til haven, indimellem er det hos en leverandør, men ofte er det i blog-land og de der skriver ved måske ikke altid hvad det er de har*:)
    Men det er morsomt med detektivarbejde i haveverdenen!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo sjovt at kunne dele med hinanden. Og bistå i jakten også! Jeg tok med meg fra England noen avleggere av Viola Molly Sanderson som ellers i pottedyrket form ikke kan indføres til landet. Det skal fryde mig om det lykkes:) Tak for hilsen, ha en god uke!

      Slett
  2. Ja, det er jo så gøy med sånt detektivarbeide! Det er så moro når en lykkes :)
    De var da veldig søte, og bra at du har fått de til å leve!

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i at det er gøy, man må jo være rene snushanen skal man realisere bare halvparten, noen ganger. Heldigvis er det finest når helheten ikke blir altfor full av allverdens småpletter, (som ellers kan friste), det er en god trøst!!

      Slett
  3. Spennende med hage på mange måter. Jeg har alltid en liste i veska med planter jeg har lyst på, og i fjor fant faktisk jeg også noen jeg kunne stryke ut. Veldig spent på hvordan de blir i år :) Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy med liste, gratulerer med de som kunne strykes ut. De blir ekstra kjære når de må letes litt etter.

      Slett
  4. Frøken Detektiv er du Ingvill! For en intens lykke det må være når detektivjakten lykkes. Man blir ekstra glad i de plantene man har leitet lenge etter. Som å finne en hemmelig skatt. Nydelig Storkenebb. Ikke sett den før. Jeg har selv fått en lidenskap for de og det blir stadig flere hos meg.
    Alt godt til deg.
    Jannicke

    SvarSlett
  5. Frøken Detektiv, he he!! Takk for tilliten!! Jo, det er jo morro også når det dukker opp motstand og hindringer som skal forseres. Hagearbeid har rikelig av det, uten tvil!!

    SvarSlett
  6. Så gøy å finne planter du har hatt lyst på å lett etter lenge!
    For en nydelig storkenebb:)

    I år har det blitt noen nye roser på denne frøkna,hihi,men har enda flere på listen,men de må kanskje vente til neste år.
    Har funnet så mange på østlandet,Lundeby gartneri.
    Jeg har en bror i sarpsborg som mine foreldre ofte besøker,å da er det lett å ta en svipp innom gartneriet:)

    Det er stadig litt prøving å feiling med planter,men for en glede når vi lykkes:)


    Ha en fin uke videre!


    Klem Caroline

    SvarSlett
  7. Takk for koselig hilsen – jeg kommer snart innom for rosetitt!! :)
    stor klem

    SvarSlett

Takk for din kommentar!