fredag 24. mars 2017

God blåveishelg!

Blåveis gjør det nordiske vårværet og kjølen verd å tåle. Glem vinteren, nå blomstrer det i blått! Her på stedet fins den ikke som markblomst, men det går an å kjøpe den på hagesenteret.
Denne ble plantet i fjor, og onsdag sprang den ut.
Jeg spurte Tommy Tønsberg fra Garden Living om tips for stell. Han sier det er viktigere at den står godt drenert - enn om jorden er kalkholdig eller om den står i sol versus skygge. Dermed har den fått hagens beste solplass, der alt regnet raskt tørker opp!

13 kommentarer:

  1. Blåveis er selve symbolet på våren! Så flott at du har fått den til å trives hos deg. Her vokser den i vill tilstand, men jeg har lest at de ikke trives på Vestlandet. Så innkjøpt blåveis er jo supert når du lykkes med den!
    God vårhelg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marit! Kan tenke meg at alt regnet blir for ille her. Her lengst sør i Rogaland, ikke langt fra Flekkefjord, er det i det minste masse hviveis, men vi må kjøre halvannen time til Mandal for å finne dem i vill tilstand. Der er det blå tepper, og det er bare helt fabelaktig. Du er utrolig heldig som har dem i vill tilstand! Og jeg vet jo du har de flotteste sorter i hagen din, gleder meg til å se! :)
      God helg!!!

      Slett
  2. Hei. Flott bilde. Jeg har prøvd å få den til, Men nei. Du gir gode råd, så kanskje jeg prøver igjen. Hvitveis har vi masse av nederst på tomta. Ønsker deg en fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, prøv dem absolutt igjen!! Det er så herlig syn om våren. Drenering hjelper tydeligvis godt!:)

      Slett
  3. Hei Ingvill

    De kan være særdeles vanskellige at flytte - så det er godt klaret.
    Tommy Tønsberg har iøvrigt ret, den vokser mange steder i naturen hvor der ikke er kalk, men de er glade for en høj ph.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg måtte snyde, så denne ble købt inn i fjor fra havecenteret, og de gamle råtnet dessværre... irriterende! Har du godt held med dem i DK?

      Slett
  4. Nyyydelig! Ta godt vare på den. Jeg klarte ikke å beholde min tue, men kanskje prøver jeg igjen. God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, unner deg denne blomstringen om våren av hele mitt hjerte!

      Slett
  5. Blåveis har jeg aldri tenkt på å prøve, det er jo en typisk østlandsblomst. Og å få til en drenert plass her i Bergen er kanskje å håpe på et under... nå her det regnet tett noen uker, så jeg kan visst snart plante ris... Krysser fingrene for en helg med oppholdsvær! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, håper det blir ei solrik plantehelg!!

      Slett
  6. Hej!

    Blåsippan är nog bland det vackraste som dyker upp tidig vår. Grattis att du lyckats med den!

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
  7. Så nydelig!
    Du er heldig som fikk den til:)
    Mine foreldre hadde en liten tue i 2 år,etter siste vinteren dukket den aldri opp,litt kjedelig,for man vil jo gjerne få den til.

    Ønsker deg fin fine vårdager:)
    Klem Caroline

    SvarSlett
  8. Så fint å høre at frøene spirer. Det gleder meg. Hos meg spirer Verbascum, anisisop og blå salvie:)Valmuene ble sådd på Friland forrige helg. Kanskje litt tidlig, men klarte bare ikke å vente.
    Gode dager til deg Ingvill!

    SvarSlett

Takk for din kommentar!