torsdag 2. juni 2016

Iriser avløser tulipanene

Denne hvite iris germanica sprang ut akkurat på min 38-årsdag 1. juni. Nærmere sortsnavn vet jeg dessverre ikke.
Lubne skjeggiriser (germanica) var noe av det første jeg kjøpte til hagen, men adskillige år har de nektet å blomstre. Andre sorter iris er mye lettere å få til. Likevel vil jeg ikke oppgi germanicaene.
I bakgrunnen en sky av hvit dagfiol, hesperis matronalis. Nå når tulipanene har gitt seg, står de der og fyller ut i bedet mens rosene er i ferd med å danne knopper rundtomkring.
Det er bare fantastisk å tenne lykter ute om kvelden, som vi kan gjøre det nå. Denne sommervarmen er bare helt utrolig, og i løpet av dagen springer det ut nye ting i hagen. Dagens nyhet var nok en iris som sprang ut, det var iris pseudacorus. Og slik fortsetter det fremover. Rosa salvie og katteurt tilslører sitteplassen ved dagfiolene. Ønsker at denne sommeren blir like varm som den i 2014!

8 kommentarer:

  1. Svært vakker iris med flotte lysblå knopper. Det ga litt ekstra. Tenk at hesperis blomstrer hos deg allerede! Jeg har noen bittesmå spirer som jeg håper å få frem i blomst neste sommer. Plukket frø langs vår lokale Kultursti. Bare fortsett og nyt sommerkvelden, og gratulerer med dagen!

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye med dagen du hadde i går.
    En nydelig Iris. Det er flotte planter.
    Ja vi har herlige dagfer nå. en må bare
    nyte det så godt en kan
    Ønsker deg ei velsignet god helg :)

    SvarSlett
  3. Gratulerer med gårsdagen! Iris germanica er både vakre og vanskelige. De bør plantes om etter noen år, og plante de veldig grunnt og rett i sola. Hvite blomster er så fint!

    SvarSlett
  4. Hei Ingvill

    Tillykke med gårsdagen:)
    Jeg har samme erfaringer som Marit.
    Flot ren Iris du fik der!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
  5. Nydelige sommerbilder. Gratulerer med dagen i går! Anne

    SvarSlett
  6. Gratulerer med overstått. Flott iris. Jeg har bare de vanlige blå og de står fortsatt i knopp. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  7. Gratulerer så mye med overstått Ingvill!En blomstrende hvit Iris var akkurat det du skulle ha på din 38-års dag. Vakkert! Hagen din er fylt av myke skyer i de skjønneste farger. Det er uten tvil sommer.
    Nyt til det fulle.
    Beste hilsen fra Jannicke

    SvarSlett
  8. Så flott iris! Jeg har lyst på flere av sorten, men foreløpig har jeg ikke fått til så mye... Det får komme etter hvert! Gratulerer med overstått bursdag! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett

Takk for din kommentar!