søndag 8. september 2019

Årets beste rose

Med valgsendinger susende i bakgrunnen, skinner septembersolen sånn at det går an å gjøre litt utendørs. Valg av årets rose er en annen sak som surrer litt i bakgrunnen, og nå er det endelig blitt overordentlig klart hvem som er favoritten dette året! 

Den står grønn og sterk nå i september full av nye knopper. Som om ingenting skulle ha hendt! Som om midtsommeren ikke er et tilbakelagt stadie. Som om det ennå er full sommerfest.

Denne stripete og fylte rosen er en gammel, historisk sort som hagebokforfatter og gründer Isabella Smith i Danmark bruker på omslaget til en av sine inspirasjonsbøker, "Havefryd." Og dette er en rose som gir ubetinget hagelykke. 

Honorine de Brabant er nemlig ganske så stand-by i regn og ruskevær. Den har innimellom hint av soppsykdom, men så rister den det av seg! Jeg har prøvd den i bed og jeg har den for tiden i en diger krukke. Den liker trolig oppmerksomheten den får når den får stå litt på sin dronningtrone. I (stor) krukke er det lettere å huske å nappe av stygge blad og vanne litt ekstra. Og blir været ille nok, stapper jeg den inn i drivhuset. 

Slik er det med hagens favoritter. De får kanskje litt særbehandling, men så veier skjønnheten opp for strevet!

5 kommentarer:

  1. Den er veldig fin! Jeg har prøvd den her, men den overlevde dessverre ikke.

    SvarSlett
  2. Det er fantastisk smukke billeder! Historiske roser er så spændende - vi har en park med mange af dem nær ved.
    Ha' en fin ny uge, Ingvill

    SvarSlett
  3. Hei Ingvill

    Honorine de Brabant er bare superflot!
    Får hun lov så bliver hun gerne en 2-2½ meter høj:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
  4. Flott rose, min favoritt her i år er Coral Dawn. Når det slutter å regne har jeg tenkt meg en hagesentertur for å se om jeg kan finne flere favoritter :D Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  5. Du er blitt belønnet rikt for strevet. Hvilken dronning du har kåret Ingvill. Kan ikke være et enkelt valg med så mange skjønnheter du har i hagen din. Nyter synet av alle de som duver i badet ditt.
    Ha det så godt.
    Hilsen Jannicke

    SvarSlett

Takk for din kommentar!