lørdag 1. september 2018

Gøy når det lykkes


Med 20 grader, badebasseng for barna og en hage full av sommerfugler ligner det mistenkelig en indian summer. Og mer skal det tydeligvis bli. Rosestiklingene som ble stukket i en stor isoporkasse for en måneds tid siden, står nå som bittesmå rosebusker. Det var fantastisk å gå og sjekke i dag i drivhuset. Tidligere år har det ikke lykkes. Men i år har de aller fleste dannet egen rot (se bildet til høyre over).

De er drevet frem under plast og noen under glass, og i dag har de fått egne potter. Rosebabyene skal få bli i drivhuset noen uker til, før de får frostfri overvintring innendørs. Dahlia Recoleta står i full blomst og har masse knopper ved inngangsdøren. Høsten lar vente på seg!

8 kommentarer:

  1. Så morsomt da! Egne rosestiklinger har jeg aldri prøvd meg på. Vi har også varmt og godt vær her også nå. Deilig at høsten lar vente på seg! :)

    SvarSlett
  2. Hei Ingvill

    Ja det er bare super når roddannelsen lykkes - Måske du har de første blomster næste år?

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
  3. Hvor er det spændende, at det er lykkedes dig at lave små nye roser! Du må vise, hvordan det går dem, og hvor store de er næste sommer. Herligt med indian summer :-)

    SvarSlett
  4. Hei!
    Ja, sånt er gøy. Driver og tar stiklinger av engletrompet. Håper at det går fint.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  5. Så utrolig gøy Ingvill! Det blir spennende å følge livet deres fremover. Jeg hadde tenkt å ta stiklinger av min gamle Maxima Alba i år, men sånn ble det ikke. Du har gitt meg et dytt til å ta tak til neste år, for nå er det vel for sent..?
    Jannicke

    SvarSlett
  6. Så gøy med rosestiklinger, det har jeg aldri prøvd, men fikk en nype i fjor sommer og en rose spirer, så den håper jeg å holde liv i. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  7. Så gøy!
    Og roser kan en jo aldri få nok av , så dette er joe fin måte å skaffe seg flere på:)

    SvarSlett

Takk for din kommentar!