onsdag 17. august 2016

Inspirasjonsbilder tulipaner

Tulipane, tulipanløker
De skjønneste tulipanene har noe nesten litt gustaviansk over seg. Et snev av Carl Larsson, av noe nesten antikk. De pynter interiøriet og gir det en herlig følelse av noe nostalgisk og engelsk.
nostalgia tulipa
Eplegrener er med og understreker den rustikke og totalt uformelle følelsen. Avdempede farger får et fantastisk motspill av det friske grønne løvverket.
Endelig er høstløken begynt å titte frem i nettbutikker og den mest spennende høstjakt av dem alle er i gang – jakten på høstløk! Sorten Angelique, rosa over, er en av de jeg jakter på aller først. Men også rosa Ester må jeg ha hvert år, og de dypt lilla Recreado og nesten svarte Black Parrot.
God høstjakt!

13 kommentarer:

  1. Hei! Vakre inspirasjonsbilder.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det! Tulipaner er bare noe spesielt. Løk i det hele tatt. God fredag og helg!!

      Slett
  2. Godt å bli minnet på tulipankjøp nå, ja! Vakre bilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det beste med hagen, vil jeg nesten påstå. Løkkjøp, planlegging, tegning og litt drømmeri. God helg!

      Slett
  3. Ja nå er det tid for å tenke på løker. Det er alltid noe å glede seg til når man er hagegal:) Nydelige bilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er helt sikkert at løkesesongen gir mye glede, også i tiden mens man gleder seg til at løkene skal utvikle seg :)

      Slett
  4. Så vakkert og poetisk Ingvill. Herlig å åpne blikket og tankene inn mot høstens løker, som igjen skal gi oss vår. Flott å få navn på nye fine sorter. Kan jeg spørre hvor du kjøper dine løker? Tusen takk for at du har meg med i frøtankene- og sankingen. Det setter jeg stor pris på. Du er med i mine også:) Blitt en gledesfylt tradisjon. Alt godt til deg.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Løkene kjøper jeg hos Garden Living, Zimtrade, i gartnerier eventuelt – men enkelte, som for eksempel Recreado, fås ikke i Norge, i alle fall har ikke jeg lyktes i å oppspore den. Så den og flere med den kjøper jeg i utlandet, det er jo lov å importere tre kg løk over grensen – og som ei sa det på et hagelagsmøte: Hvis mannen er med, blir det jo seks!(!) Her er det mange muligheter, med andre ord.

      God løkjakt!

      Klems,
      Ingvill

      Slett
    2. Tusen takk for fine tips. Jeg søkte etter nydelige recreado, men fant den kun hos Sarah Raven og hun sender ikke knoller til utlandet. Fortsetter jakten. Har du forresten prøvd svenske lokarochknolar.se? Synes de har et rimelig rikt utvalg av høstløker. Har bestilt i mengder og er spent på det som kommer. De har gitt utmerket service så langt:)

      Ha det så godt Ingvill
      Jannicke

      Slett
  5. Jaaaa,dette var herlig inspirasjon!

    Minner meg på at i år MÅ jeg kjøpe flere løker;)
    Har ikke blitt noen flere løker på et par år,men i år....

    Klem
    Caroline

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innrømme at her er utfordringen mest å kunne begrense seg i løkjakten. Med dine fargesammensetninger og utforminger, gleder jeg meg til å se resultatet!

      God helg!! :)

      Slett
  6. Du kan virkelig dette med tulipaner Ingvill! Så fint å kombinere mørke og lyse sammen. Hos meg var det så mange som ikke kom opp på våren at jeg ikke satte så mange nye i høst, men nå angrer jeg ;-)

    SvarSlett

Takk for din kommentar!