onsdag 13. februar 2013

REDD HAGEN FRA RÅDYRENE

Skrem bort rådyr fra tulipaner og roser! Se her hvordan du holder unna de søte, men glupske rådyr fra dine bed.
Det fins flere metoder. Men jeg har best erfaring med å bruke elektronisk rådyrskremmer. Den går på batteri, og plasseres ute i hagen med en rekkevidde på 10 meter i omkrets. (Jeg har kjøpt min på mitt lokale gartneri, hos Grete Urdal på Urdals Planteskole.) Den skremmer rådyrene med høyfrekvent lyd, som utløses av en bevegelsessensor.

Virkningen har vært så god, at jeg aldri på de fem år vi har bodd i huset, har opplevd at så mange av tulipanene og krokusene har blitt til noe. Det er rett og slett trist å se hvordan alle disse vårløkene tidligere år med all tydelighet har blitt spist av rådyrene.
Rådyrskremmeren ser du såvidt over til venstre i bildet. Alternativt kan man legge ut hønsenetting over radene med tulipaner, som kan fjernes når knoppene begynner å bli store. Det er de sprø skuddene rådyrene går etter, så blomstrende tulipaner trenger ikke dekkes. 

10 kommentarer:

  1. Dette har jeg også prøvd, og har også erfart at det virker! Det blir spennend å høre om dine erfaringer angående den elektroniske saken du tenker å prøve ut!

    SvarSlett
  2. Det var oppmuntrende å høre at du har gode erfaringer! Jeg skal sannelig fortelle hvordan den elektroniske "dingsen" fungerer etterhvert som jeg får testet den ut. Vi må stå sammen mot slike skadeverk på hagen.

    SvarSlett
  3. Det har du helt rett i :) Tusen takk for koselig kommentar på bloggen min forresten!

    SvarSlett
  4. Har prøvd blodmel+++, men jeg har så stor hage og det har regnet så mye de siste somrene så da blir det lite tid til det man har lyst til i hagen. Dessuten har vi hund og da må vi og tenke på hvor vi plasserer denne oasisen med blodmel og salmiakk. Lekkert var det ikke med oasisen som dinglet i trærne. Rådyrene fant veien inn allikevel og forsynte seg helt opp på trammen. Inngjerding tror jeg blir løsningen her. Litt skeptisk til lyd, for de venner seg til den etterhvert. Før var rådyrene kjempe skvetne her, men nå står de på gårdsplassen selv om vi husjer på dem. Ikke bra:-(

    SvarSlett
  5. Jeg har gode erfaringer med middelet "Revira" mot rådyr og deres tulipan/roseknoppfest. Det hjelper selvsagt ikke når jordrotta tar det... :)

    SvarSlett
  6. Har også prøvd Revira, men det hjalp ikke i det hele tatt. Har nå en elektronisk ultralyd skremmer, men den dekker ikke hele hagen, så rådyret tok endel tulipanknopper her om dagen. Nå har jeg satt ut begere med blodmel/salmiakk, men vurderer å kjøpe en ultralyddings til (helst to, men de koster litt).

    SvarSlett
  7. Har også prøvd Revira, men det hjalp ikke i det hele tatt. Har nå en elektronisk ultralyd skremmer, men den dekker ikke hele hagen, så rådyret tok endel tulipanknopper her om dagen. Nå har jeg satt ut begere med blodmel/salmiakk, men vurderer å kjøpe en ultralyddings til (helst to, men de koster litt).

    SvarSlett
  8. Ikke kjøp elektroniske ultralyd skremmere mot rådyr fra Gardex/TPM. Har veldig dårlig erfaring med både produktkvalitet og service. Dingsene piper i ett kjør uten at det er noe(n) i nærheten, og lyden er meget hørbar (plagsom), og ikke ultralyd utenfor hva voksne kan oppfatte. Har prøvd å reklamere, men det blir bare trenert.

    SvarSlett
  9. Hei, har lest om den elektroniske rådyrskremmeren du har testet, vet du om den kan kjøpes på nettet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Beklager sent svar! Jeg er ikke sikker på om den kan kjøpes på nett, men jeg har avtalt med min min lokale gartner Grete Urdal at jeg kan henvise kunder til henne - og hun sender i posten! Kontaktinfo: Grete Urdal, 997 48 754
      eller 51 47 71 75.
      Håper du får tak i rådyrskremmer,
      Vennlig hilsen Ingvill

      Slett

Takk for din kommentar!